back

Podcast

21: Marina veranderde van meisje met laag zelfbeeld naar een krachtige vrouw: “God zei me dat ik waardevol ben. Ik moest mijn denken vernieuwen.”

Als 10-jarig meisje heeft Marina de Haan regelmatig adem tekort door astma. Ook is zij voor 70 procent bedekt met korstjes: ingedroogde blaasjes ontstaan door constitutioneel eczeem. Ze heeft zoveel last van de ziekte, dat klasgenootjes haar mijden. Gedachten als: ik vind mezelf niet mooi, ik ben niet waardevol en was ik maar onzichtbaar, domineren haar gedachten. Ruim 20 jaar later is Marina een sterke, krachtige vrouw. Hoe maakte ze die ommekeer? Marina: ‘God is met mij aan de slag gegaan. Ik moest mijn denken vernieuwen.’

In de Bijbel vind je meerdere teksten over het vernieuwen van je denkwijze. In Romeinen 12:2 (HSV) staat bijvoorbeeld: ‘U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en Hem welgevallig is.’ Stel dat je dag in, dag uit, negatieve woorden zaait in je eigen leven. Stel dat je net als Marina het gevoel hebt dat je niet waardevol bent. Een vernieuwde denkwijze is dan geen makkelijke opgave. Toch vraagt God dit van ons. In plaats van ons hart te vullen met het wereldse, met negatieve gedachten en met het kwade, vraagt Hij ons om onze gedachten op Hem te richten.


Opgroeien met negatieve gedachten
Ook bij Marina is de weg naar een nieuw denkpatroon niet makkelijk. In 2020 ontvangt zij haar medische archief omdat zij voor haar astma en eczeem overstapt naar een ander ziekenhuis. Tussen alle documenten vindt ze een brief aan de kinderarts, waarin haar huisarts omschrijft hoeveel last Marina als 10-jarig meisje van eczeem heeft. Marina: ‘Niet alleen stond daarin dat mijn lichaam voor 70 procent bedekt was met wondjes, dat mijn oogleden stuk waren, dat ik jeuk en rode plekken had, er stond: “Marina wordt geplaagd, ze is onzeker en haar schoolprestaties gaan achteruit.” Dat raakte me heel erg. Ik vond het confronterend om te lezen dat dit al speelde toen ik 10 jaar was.’ De combinatie wondjes en er anders uitzien zorgt dat kinderen in haar omgeving opmerkingen maken en Marina negeren. Het raakt Marina. Ze begint sjaaltjes te dragen om de wondjes in haar nek te verbergen. Ze wil onzichtbaar zijn. Marina: ‘Eczeem heeft veel sociale gevolgen. Door de opmerkingen had ik het gevoel dat ik niet in de maatschappij paste. Ik voelde me niet waardevol, niet mooi. Als ik in de spiegel keek zag ik alleen een kapotte huid.’

Die negatieve woorden begint ze vaker uit te spreken: ‘Ik ben niet mooi. Ik ben niet waardevol, ik ben niet geliefd.’ Het uitspreken van die zinnen zorgt dat ze steeds vaker gaat handelen naar deze wereldse overtuigingen. Marina: ‘Ik geloof dat de woorden die je uitspreekt als zaadjes zijn. En ik heb gewoon heel veel negativiteit gezaaid in mijn leven.’

God de liefdevolle Vader
Marina kent God op dat moment nog niet als liefdevolle Vader. Ze weet nog niet hoe God naar haar kijkt. Ze weet niet hoe waardevol Hij haar vindt. Thuis, bij haar ouders, is voor Marina de enige plek waar zij zich geliefd en veilig voelt. Ze wordt Rooms-Katholiek opgevoed. Marina: ‘Hoewel ik fantastische ouders heb en heel veel liefde en warmte van hun voelde, voelde God voor mij ver weg. Ik zag Hem als een grote man in de hemel. Ik had geen goed Gods beeld. Ik leerde Hem pas kennen in Australië. Ik was toen 23 jaar.’

Marina is dan net klaar met haar studie journalistiek. Ze wil naar Australië, de plek van Heartbreak High. Via Facebook vindt ze een advertentie van een christelijke campsite waar kerken en groepen jongeren een weekend of week op retreat komen. Ze meldt zich aan om een half jaar lang als vrijwilliger schoon te maken, het eten te bereiden en activiteiten te verzorgen. Als ze daar aankomt voelt het veilig, vertrouwd en liefdevol. Marina: ‘Ik voelde Gods aanwezigheid. Hij vertelde me daar hoe waardevol ik ben. Hij zei: “Ik zie jou.” God is in die maanden met me aan de slag gegaan. Ik moest mijn denken van Hem vernieuwen.’  

Doorbreek het patroon
Dat is geen makkelijke opgave. Het is niet makkelijk om een negatief denkpatroon te vernieuwen. Zeker niet als je zo’n patroon al jarenlang hebt. Hoe doe je dat? Marina: ‘Eerst moet je weten wat jouw patroon is. Als je weet wat jouw patroon is en hoe jij reageert op situaties, dan is de volgende stap: het doorbreken van het patroon. Dit doe je met verstand, niet met gevoel. Je gevoel moet je tegenspreken.’ Voor Marina betekent dit dat zodra de woorden, ik ben niet waardevol, haar gedachten passeren, zij het tegenovergestelde hardop uitspreekt: ik ben wel waardevol. Marina: ‘Die tegenovergestelde woorden moet je altijd uitspreken, juist als je het niet voelt, juist als je je onzeker voelt, juist als je gebrokenheid ervaart. Hoe moeilijk dat ook is.’ 

En op de momenten dat Marina niet van zichzelf houdt, is God er. Zijn woorden hebben een scheppende kracht. God zei haar: ‘Jij bent waardevol.’ Hij zegt ons dat wij waardevol zijn. Maar Hij zegt ook dat wij onze denkwijze moeten vernieuwen, niet door ons aan te passen aan het wereldse en de meningen van mensen, maar door Zijn ogen te leren kijken naar onszelf.


Overdenkingen

In aflevering 21 van de podcast Called for Greatness vertelt Marina wat haar onzekerheden, het zaaien van negativiteit en ziekte met haar deden. Ook praat ze met Elsa over Gods liefde en ZoeteLiefde, haar bedrijf. Denk je mee over het volgende: 
– Heb jij een negatief denkpatroon wat je kunt doorbreken?
– Wat voor tegengestelde woorden kun jij hardop uitspreken, als de negatieve woorden je gedachten binnendringen?
– Welke Bijbeltekst kun je iedere ochtend hardop tegen jezelf zeggen, die je helpt het denkpatroon te doorbreken?

Wil je meer weten over Marina’s werk als journalist voor een dagblad of over haar bedrijf ZoeteLiefde en haar eigen podcast? Of wil je haar hoopgevende verhaal horen rondom eczeem en onzekerheid? Luister podcast 21, Hoe vernieuw je je denken als je onzeker bent?, via iTunes, Spotify of hierboven. Meer over Marina kan je vinden op: marinadehaan.nl en zoeteliefde.com

+ view the comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

L

B

Welkom bij LUX BRANDS

Een full-service merk- & marketingbureau. Bij LUX BRANDS zijn bouwen we graag aan een unieke beleving voor elk merk of campagne. Ieder teamlid van LUX heeft haar eigen expertise en dat maakt dat we met plezier veel uiteenlopende projecten met elkaar kunnen realiseren.

Meer over LUX

 01

De baptistengemeente Ichthus in Waddinxveen kwam bij ons met de vraag of we hen konden helpen met een rebranding. Er was behoefte aan een sterke huisstijl en een nieuwe website. Daar zijn we met veel enthousiasme ingedoken; met dit prachtige eindresultaat als gevolg. BEFORE De transformatie is ook altijd mooi om te zien. En de […]

02

Bij LUX BRANDS gaat het niet alleen om leads genereren of tijdelijke marketingcampagnes. Wij richten ons op het creëren van een unieke klantbeleving die écht raakt. In deze blog lees je meer over hoe wij met oog voor beleving, schoonheid en resultaat, bedrijven helpen hun verhaal te vertellen. Of het nu gaat om een volledige […]

03

Na jarenlange ervaring binnen de marketingsector, begon bij Elsa in april 2023 een langgekoesterde droom werkelijkheid te worden. Met een sterk verlangen om een marketingbureau op te richten en krachten te bundelen met andere professionals, zette Elsa in mei 2023 de eerste stappen voor LUX BRANDS. Samen met Rebecca (vormgever), Nienke (copywriter) en Melanie (vormgever) […]

The LUX LIST

•  join for exclusive emails  •

The LUX LIST houdt je op de hoogte van onze projecten en nieuwste blogs. Je ontvangt inzichten om jullie merk verder door te ontwikkelen en manieren hoe je voor meer betrokkenheid kan zorgen bij (potentiele) klanten. Alsof je ons even op kantoor hebt, maar dan digitaal.

L

b