back

Ondernemerschap

Wanneer ben je een ondernemer?

Een poosje geleden sprak ik een van mijn klanten. Ze zei: “Ik weet eigenlijk gewoon niet zo goed of ik wel een ondernemer ben”. We hadden het er even over wat ondernemerschap voor haar betekent en de eindconclusie was dat ze misschien eigenlijk juist veel meer een onderneemster is, dan dat ze zelf dacht.

Ik weet dat meer mensen tegen zo’n vraag aanlopen. Ondernemen kan soms echt iets ‘vaags’ zijn en je kan je afvragen of je het wel in je hebt om een ondernemer te zijn. Een goede vraag, dus laten we het daar eens over hebben.

Want wanneer ben je nou eigenlijk een ondernemer?

Een ondernemer gaat voor winst

Als ik Google raadt pleeg, dan staat er: “Een ondernemer is eenieder die economische activiteiten ontplooit met winstoogmerk, gebruikmakend van eigen vermogen.”

In theorie klopt dit. Als ondernemer doe je wat je doet niet (alleen) voor de leuk, je doet het uiteindelijk ook echt om voldoende geld te verdienen om er goed van rond te komen én te kunnen sparen. (Want in loondienst zou je toch ook niet je ding gaan doen als je geen salaris zou krijgen toch? ;))

Of is er meer dan alleen dat?

Toch wil ik hem nog wat verder trekken. Want ja, dit is wat je doet, maar ik denk dat een onderneemster zijn hem eigenlijk vooral zit in wie je bent. Als ik nadenk over een onderneemster (ik praat overigens in de vrouwelijke vorm, maar dit geldt net zo goed voor een man), dan zou ik haar zo omschrijven:

Een ondernemer is iemand met een enorme drive voor ‘zelluf doen’. Zij  houdt van avontuur en risico. Ze ziet mogelijkheden en kansen en is niet bang om in het diepe te springen, als ze maar weet waarvoor ze het doet. Een onderneemster is (of wordt gaandeweg) vaak gek op zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling. Ze is gelukkig en dankbaar voor waar ze nu staat, én streeft er tegelijkertijd ook naar om beter te worden. Ze niet bang is om mensen in te schakelen om haar verder te helpen. Omdat ze weet dat niet alleen zij, maar ook haar bedrijf én daarmee ook haar klanten, daar beter van wordt. Omdat je samen verder komt dan alleen.

Een onderneemster is iemand die durft op te staan als ze is gevallen & niet bang is om te vechten voor dat waar ze voor staat. Een onderneemster is een vrouw die gaandeweg leert dat het echt oké is om niet alles te weten en om soms onderuit te gaan. Waarom? Omdat je dan in beweging bent en je juist op die momenten het meeste leert. Zolang je maar weer opstaat en opruimt wat je achter je hebt gelaten.

Een onderneemster is iemand die vaak veel verder denkt dan alleen eigen belang. Een onderneemster is iemand die haar klanten op de eerste plek heeft staan, omdat zíj de mensen zijn voor wie zij doet wat ze doet. Wat ze ook doet.

Een onderneemster heeft de moed om buiten de ‘gebaande wegen’ te stappen en soms tegen beter weten in van de mensen om haar heen, haar hart te volgen. Omdat ze wéét: dit is iets wat ik moet doen. Hoe het avontuur ook gaat loopt.

Een onderneemster is dus echt een vrouw met de ballen om dat te doen waar veel mensen alleen van dromen. Maar vooral: ze heeft een warm hart voor zichzelf én anderen.

Herken jij jezelf hierin?

Het gaat mijn inziens dus niet over die eindsbestemming of het behalen van bepaalde doelen, maar echt over wie je bent en welke mentaliteit je hebt.

Herken jij jezelf hierin? Of heb je nog een mooie aanvulling? Laat het me weten in de comments!

Psst. Wil je deze blog opslaan, zodat je hem later nog eens terug kunt lezen? Ga met je muis over de afbeelding, klik op de Pinterest button en pin hem op een van je borden.

 

+ view the comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

L

B

Welkom bij LUX BRANDS

Een full-service merk- & marketingbureau. Bij LUX BRANDS zijn bouwen we graag aan een unieke beleving voor elk merk of campagne. Ieder teamlid van LUX heeft haar eigen expertise en dat maakt dat we met plezier veel uiteenlopende projecten met elkaar kunnen realiseren.

Meer over LUX

 01

De baptistengemeente Ichthus in Waddinxveen kwam bij ons met de vraag of we hen konden helpen met een rebranding. Er was behoefte aan een sterke huisstijl en een nieuwe website. Daar zijn we met veel enthousiasme ingedoken; met dit prachtige eindresultaat als gevolg. BEFORE De transformatie is ook altijd mooi om te zien. En de […]

02

Bij LUX BRANDS gaat het niet alleen om leads genereren of tijdelijke marketingcampagnes. Wij richten ons op het creëren van een unieke klantbeleving die écht raakt. In deze blog lees je meer over hoe wij met oog voor beleving, schoonheid en resultaat, bedrijven helpen hun verhaal te vertellen. Of het nu gaat om een volledige […]

03

Na jarenlange ervaring binnen de marketingsector, begon bij Elsa in april 2023 een langgekoesterde droom werkelijkheid te worden. Met een sterk verlangen om een marketingbureau op te richten en krachten te bundelen met andere professionals, zette Elsa in mei 2023 de eerste stappen voor LUX BRANDS. Samen met Rebecca (vormgever), Nienke (copywriter) en Melanie (vormgever) […]

The LUX LIST

•  join for exclusive emails  •

The LUX LIST houdt je op de hoogte van onze projecten en nieuwste blogs. Je ontvangt inzichten om jullie merk verder door te ontwikkelen en manieren hoe je voor meer betrokkenheid kan zorgen bij (potentiele) klanten. Alsof je ons even op kantoor hebt, maar dan digitaal.

L

b